Realizujemy opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i orzeczenia o kształceniu specjalnym
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD)
- Kształcenie specjalne (KS)
WWR-KS
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD)
to wielospecjalistyczne i wielokierunkowe działania mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w tym obszarze rozwojowym, który jest zaburzony. Działania WWR mogą być realizowane już od pierwszych dni życia i trwają do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole.
Z dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju pracuje wykwalifikowany zespół specjalistów zgodnie z potrzebami dziecka. W skład zespołu WWR wchodzą: psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta pedagogiczny oraz, w zależności od potrzeb inni specjaliści. Bardzo ważną rolę w procesie realizacji opinii odgrywa również współpraca z rodzicami i rodziną dziecka, którzy są aktywnie włączani w proces terapeutyczny.
Zajęcia WWRD organizujemy zarówno wychowankom przedszkola, jak i dzieciom uczęszczającym do innych placówek.
Podstawą przyjęcia dziecka na bezpłatne zajęcia terapeutyczne w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w naszej placówce jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydana przez Poradnię Psychologiczno– Pedagogiczną.
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:
- wcześniej zdobywają sprawność w okresie samoobsługi,
- stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie,
- uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku,
- łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze,
- są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej.
Kształcenie specjalne (KS)
realizujemy dla dzieci, którzy uczęszczają do naszej placówki na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które jest wydawane przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, w tym specjalistyczne.
Dzieciom objętych kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla dziecka indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU).
W ramach kształcenia specjalnego zapewniamy:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka,
- zajęcia specjalistyczne,
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne,
- integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
przygotowanie dziecka do samodzielności.
Taka forma edukacji przysługuje dzieciom:
- niesłyszącym,
- słabosłyszącym,
- niewidomym,
- słabowidzącym,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym
- z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- z niedostosowaniem społecznym,
- zagrożeni niedostosowaniem społecznym.